دبستان هدی 1

آخرین نظرات
  • ۱۴ اسفند ۹۳، ۰۸:۳۸ - ناشناس
    قشنگه

سومین جلسه آموزش خانواده

نسرین ترابی | شنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۲، ۰۹:۳۱ ق.ظ

سومین جلسه آموزش خانواده در روز دوشنبه مورخ 92/9/25 با موضوع ایجاد انگیزه و راهکارهای پیشرفت تحصیلی فرزندان با سخنرانی سرکار خانم شاه جعفری در نمازخانه دبستان هدی برگزار شد.

خلاصه مطالب ارائه شده را در ادامه مطالب مطالعه کنید.

جلسه سوم

آموزش خانواده

 

موضوع: ایجاد انگیزه و راهکارهای پیشرفت تحصیلی فرزندان

 سخنران: سرکار خانم شاه جعفری(مشاور)

دلایل انتخاب موضوع

والدین و معلمان از :

          1- نبودن انگیزه برای درس خواندن در بعضی از دانش آموزان

          2- به کار نگرفتن تمام سعی خود برای انجام تکالیف درسی

            3- امتناع از انجام تکالیف

  4- قصور در آوردن تکالیف درسی به منزل

  5- صرف زمان زیاد برای انجام تکالیف

  6- کمک گرفتن از دیگران برای انجام تکالیف

  7- به تأخیر انداختن انجام تکالیف تا لحظه آخر

مقدمه

    هر چند انجام تکالیف به خودی خود امری لازم و ضروری است اما به عنوان یکی از اولین مسئولیت هایی که فرزندمان می پذیرد و انجام می دهد، اهمیت دو چندان دارد. اگر فرزند ما بتوانند تکالیف درسی را با موفقیت انجام دهد، می توانیم امیدوار باشیم که در بزرگسالی :

1- انسانی مستقل، دارای انگیزه، موفق و مسئولیت پذیر است.

2- می تواند وظیفه ای را که به عهده گرفته، به تنهایی شروع کرده و به پایان برساند.

1- برداشتن چهار گام پیروزی بخش

  گام اول- حدس احساس کودک و بیان آن؛

  گام دوم- همدلی با کودک؛

  گام سوم- بیان احساس خودمان؛

  گام چهارم- پرسش از کودک برای یافتن یک راه حل.

2- برنامه ریزی

 - نکات مهم در برنامه ریزی

  انتخاب مکان مناسب و مخصوص

  انتخاب زمان مناسب و محدود

  انتخاب یک صدای زیبا و مخصوص

  نوشتن قرارداد تشویق و تنبیه

اولین مشکل: نبود انگیزه

  - الگوی خوبی برای فرزندان خود بوده و خود را علاقمند به یادگیری نشان دهیم.

  - مشارکت در کارهای گروهی مدرسه و صحبت با فرزندان درباره کارهایی که باید علاوه بر تکالیف درسی، در خانه یا مدرسه انجام دهند. این کار سبب علاقمندی به محیط مدرسه می شود.

  - واگذاری مسئولیت انجام تکالیف به بچه ها

مشکل دوم: به کار نگرفتن تمام سعی خود برای انجام تکالیف درسی

  کودکان فاقد انگیزه، حداقل سعی خود را به کار می گیرند و معمولا تکالیف را بد خط کثیف و پر از اشتباه انجام می دهند.

  واگذاری = به وجود آمدن مشکلات با دنیای واقعی

راه حل:

  - برداشتن چهار گام پیروزی بخش و بیان انتظار خودتان و پیدا کردن یک راه حل

  - داشتن یک برنامه ریزی صحیح

  - بالا بردن اعتماد به نفس از طریق تشویق های اضافی(از این که تکالیفت را به موقع انجام می دهی خوشحالم و به تو افتخار میکنم)

  - با معلم او ارتباط بیشتری داشته باشید

مشکل سوم: امتناع از انجام تکالیف

  این کودکان از انجام تکالیف امتناع کرده و حتی ممکن است برای فرار از انجام آن بگویند تکلیف را انجام داده اند. مراقب باشید انجام دادن تکالیف به میدان نبرد تبدیل نشود.

•برداشتن چهار گام پیروزی بخش و بیان انتظار خودتان و پیدا کردن یک راه حل
•داشتن برنامه ریزی خوب با تأکید بر تشویق و تنبیه
•از معلم او بخواهید هر روز تکالیفش را ببیند و سخت گیری کند
•در صورت کوچکترین تغییر مثبتی از مشوق های اضافی استفاده کنید
•به بی توجهی های او یا گریه هایش اهمیت ندهید

       مشکل چهارم: قصور در آوردن تکالیف درسی به منزل

  نیاوردن دفتر یا کتاب تمرین به خانه یا فراموش کردن تکالیف و آوردن بهانه برای اولیاء و معلم

•برداشتن چهار گام پیروزی بخش و بیان انتظار خودتان و پیدا کردن یک راه حل
•یاد دادن  طریقه یادداشت کردن و به خاطر سپردن
•ارتباط تنگاتنگ با معلم
•او را مجبور کنید در زمان انجام تکالیف سر جایش بنشیند و حتی اگر تکلیفی ندارد تکالیف روز های بعد را انجام دهد
•تشویق در صورت فراموش نکردن

مشکل پنجم: صرف زمان زیاد برای انجام تکالیف

  این بچه ها دفترشان همیشه باز است، به راحتی حواسشان پرت می شود، مرتب از شما کمک می خواهد.

•برداشتن چهار گام پیروزی بخش و بیان انتظار خودتان و پیدا کردن یک راه حل
•داشتن برنامه ریزی خوب با تأکید بر مکان مناسب
•در زمان خاصی (برای مثال تا 7 شب) به سوالات درسی او پاسخ دهید نه دیر تر
•از تذکر پی در پی پرهیز کنید
•به کار بردن تشویق های کلامی و اضافی
•در صورت لزوم امتیازات را تا انجام تکالیف با مهربانی قطع کنید

مشکل ششم: انجام ندادن تکالیف به تنهایی

  این کودکان حتی اگر قادر باشند تکالیف را به تنهایی انجام دهند مرتب از شما کمک خواسته و انتظار دارند کنارشان بنشینید.

•برداشتن چهار گام پیروزی بخش و بیان انتظار خودتان و پیدا کردن یک راه حل به کمک یکدیگر
•وقتی به سوالات او پاسخ دهید که مطمئن شوید تمام سعی خود را به کار گرفته، زود جواب ندهید
•تکالیف را به اجزای کوچک تقسیم کنید
•فقط بعد از انجام اجزای تعیین شده به سوالاتش پاسخ دهید
•کمتر تذکر داده و از او ایراد بگیرید تا اعتماد به نفس او را بالا ببرید
•اگر بدون کمک تکالیف را انجام داد او را تشویق کنید
•از روش داد و ستد استفاده کنید
•نسبت به گریه و داد و فریاد او با مهربانی بی تفاوت باشید

مشکل هفتم: به تأخیر انداختن انجام تکالیف تا لحظه آخر

  بعضی از دانش آموزان انجام تکالیف را تا آخر شب یا حتی صبح به تأخیر انداخته، آنگاه از شما برای انجام آن کمک می خواهند و فشار زیادی را بر تمام افراد خانواده وارد می کنند.

•برداشتن چهار گام پیروزی بخش و بیان انتظار خودتان و پیدا کردن یک راه حل به کمک یکدیگر(زمان انجام تکالیفت را به من بگو یا انتظار دارم درست برنامه ریزی کنی)
•از او بخواهید همان روزی که تکلیف به او واگذار شده، شما را در جریان بگذارد
•کار را به اجزای کوچک تقسیم کنید و بر انجام آن نظارت داشته باشید
•بعد از انجام هر گام او را تشویق کنید

 

 

 

 

  • نسرین ترابی

جلسه آموزش خانواده

سومین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی