سومین جلسه آموزش خانواده
سومین جلسه آموزش خانواده در روز دوشنبه مورخ 92/9/25 با موضوع ایجاد انگیزه و راهکارهای پیشرفت تحصیلی فرزندان با سخنرانی سرکار خانم شاه جعفری در نمازخانه دبستان هدی برگزار شد.
خلاصه مطالب ارائه شده را در ادامه مطالب مطالعه کنید.
جلسه سوم
آموزش خانواده
موضوع: ایجاد انگیزه و راهکارهای پیشرفت تحصیلی فرزندان
سخنران: سرکار خانم شاه جعفری(مشاور)
دلایل انتخاب موضوع
والدین و معلمان از :
1- نبودن انگیزه برای درس خواندن در بعضی از دانش آموزان
2- به کار نگرفتن تمام سعی خود برای انجام تکالیف درسی
3- امتناع از انجام تکالیف
4- قصور در آوردن تکالیف درسی به منزل
5- صرف زمان زیاد برای انجام تکالیف
6- کمک گرفتن از دیگران برای انجام تکالیف
7- به تأخیر انداختن انجام تکالیف تا لحظه آخر
مقدمه
هر چند انجام تکالیف به خودی خود امری لازم و ضروری است اما به عنوان یکی از اولین مسئولیت هایی که فرزندمان می پذیرد و انجام می دهد، اهمیت دو چندان دارد. اگر فرزند ما بتوانند تکالیف درسی را با موفقیت انجام دهد، می توانیم امیدوار باشیم که در بزرگسالی :
1- انسانی مستقل، دارای انگیزه، موفق و مسئولیت پذیر است.
2- می تواند وظیفه ای را که به عهده گرفته، به تنهایی شروع کرده و به پایان برساند.
1- برداشتن چهار گام پیروزی بخش
گام اول- حدس احساس کودک و بیان آن؛
گام دوم- همدلی با کودک؛
گام سوم- بیان احساس خودمان؛
گام چهارم- پرسش از کودک برای یافتن یک راه حل.
2- برنامه ریزی
- نکات مهم در برنامه ریزی
انتخاب مکان مناسب و مخصوص
انتخاب زمان مناسب و محدود
انتخاب یک صدای زیبا و مخصوص
نوشتن قرارداد تشویق و تنبیه
اولین مشکل: نبود انگیزه
- الگوی خوبی برای فرزندان خود بوده و خود را علاقمند به یادگیری نشان دهیم.
- مشارکت در کارهای گروهی مدرسه و صحبت با فرزندان درباره کارهایی که باید علاوه بر تکالیف درسی، در خانه یا مدرسه انجام دهند. این کار سبب علاقمندی به محیط مدرسه می شود.
- واگذاری مسئولیت انجام تکالیف به بچه ها
مشکل دوم: به کار نگرفتن تمام سعی خود برای انجام تکالیف درسی
کودکان فاقد انگیزه، حداقل سعی خود را به کار می گیرند و معمولا تکالیف را بد خط کثیف و پر از اشتباه انجام می دهند.
واگذاری = به وجود آمدن مشکلات با دنیای واقعی
راه حل:
- برداشتن چهار گام پیروزی بخش و بیان انتظار خودتان و پیدا کردن یک راه حل
- داشتن یک برنامه ریزی صحیح
- بالا بردن اعتماد به نفس از طریق تشویق های اضافی(از این که تکالیفت را به موقع انجام می دهی خوشحالم و به تو افتخار میکنم)
- با معلم او ارتباط بیشتری داشته باشید
مشکل سوم: امتناع از انجام تکالیف
این کودکان از انجام تکالیف امتناع کرده و حتی ممکن است برای فرار از انجام آن بگویند تکلیف را انجام داده اند. مراقب باشید انجام دادن تکالیف به میدان نبرد تبدیل نشود.
مشکل چهارم: قصور در آوردن تکالیف درسی به منزل
نیاوردن دفتر یا کتاب تمرین به خانه یا فراموش کردن تکالیف و آوردن بهانه برای اولیاء و معلم
مشکل پنجم: صرف زمان زیاد برای انجام تکالیف
این بچه ها دفترشان همیشه باز است، به راحتی حواسشان پرت می شود، مرتب از شما کمک می خواهد.
مشکل ششم: انجام ندادن تکالیف به تنهایی
این کودکان حتی اگر قادر باشند تکالیف را به تنهایی انجام دهند مرتب از شما کمک خواسته و انتظار دارند کنارشان بنشینید.
مشکل هفتم: به تأخیر انداختن انجام تکالیف تا لحظه آخر
بعضی از دانش آموزان انجام تکالیف را تا آخر شب یا حتی صبح به تأخیر انداخته، آنگاه از شما برای انجام آن کمک می خواهند و فشار زیادی را بر تمام افراد خانواده وارد می کنند.